2017 óta sok családnak lett a kedvence a dominószerű lapkákból épített királyságos játék, sőt, a gyakorlott játékokat kedvelők is szívesen használják rövid kikapcsolódásnak, esetleg két összetettebb játék közötti oldásnak, ún. fillernek. A játék folyamán egymáshoz illeszkedő lapokkal terjesztik ki királyságuk területét, egy szigorúan 5x5 mezős területen.
De mi legyen azokkal a gyerekekkel, akik még nem tudják a koronákkal megszorzott terület értékét kiszámítani, akiknek még nehézkesen megy a keretek közé szorított terület tervezése? Nekik készült el a Dragomino – Sárkányoktojások nyomában, amelyben a családi játék bájos grafikája és dominórendszere köszön vissza!
Dragomino: Sárkánytojások nyomában
Erdő, mező, sivatag és vulkán – a sárkányfajták színes otthona
Már a doboz borítóján is látszik: itt bizony sok színes típusú tájból építhetik meg a játékosok azt a „térképet”, amelyet „felfedezés közben” bejárnak – azaz nem saját királyságot építenek, hanem „felderítik” Sárkányszigetet. Az idézőjel jogos, hiszen nem felfednek lapokat, hanem – az eredeti játékhoz hasonlóan – kiválasztanak egyet, amelyet a lehető legtöbb haszonnal csatolhatnak saját kis területükhöz.
A szépséges tájak nem teljesen gazdátlanok: alacsony kőfalak és fakerítések választanak el egy-egy területfajtát, sőt, ugyanolyan területet a szomszédjától. És hogy ez miért fontos? Mert ebben a társasjátékban minden azonos típusú területpár után felfordíthat a kis felfedező egy tojást…
Tüzes, fagyos, fűben hempergő és sziklák közé bújó sárkánykölykök
Vagyis mi történik egy körben? A gyerekek egymás után választanak egyet az épp elérhető négy lapkából, majd eldöntik, hova helyezik le saját korábbi lapkáik mellé. Ha sikerül olyat választani, amelyet lerakva kiegészít egy vagy két tájfajtát, akkor annyi tojás-korongot vehet el, és nézheti meg, a bájos sárkányka még benne rejtezik-e, vagy már későn érkezett, és csak üres tojáshéjat talál.
Persze nem mindegy, milyen területet egészít ki az újjal: minden területnek megvan ugyanis a maga sárkányfajtája. A tájtípus színének megfelelő tojásokból húzhat egyet, és ha szerencséje van, megtarthatja a kölyköt, ezzel egy ponttal közelebb jutva a győzelemhez. És eközben színes sárkánycsapat gyűlik előtte össze – az erdei sárkányok levelekkel álcázzák magukat, a mezők sárkányai virágokkal díszítik magukat, míg a fagyos területek sárkányaira jégcsapok telepednek a bajszukra, tarajukra.
És amennyiben üres tojáshéjat talál, sincs minden veszve – ilyenkor fájdalomdíjul megkaphatja a kezdőjátékos jelzőt, egy lila anya-sárkány figurát. Ő persze azonnal tovább is vándorolhat, hiszen egy fordulón belül több játékossal is megeshet a sikertelen tojás-borogatás.
Okos területépítés és készlet-taktikázás
Mindenesetre így a játékmenetben folyamatosan fogynak a tojások, és a játékosok azt is tudják követni, egy-egy területtípus sárkányaiból hányan találtak meg eddig összesen, illetve hogy hány felfordított tojáshéjas korong került már ki az adott színű készletből. Így a tapasztaltabb vagy taktikus kis játékosok már kicsit számolgathatnak is: „a kilenc tűztojásból már hatot felfordítottunk, és ebből négyben sárkány volt, azaz még kettő van a maradék háromban – na, akkor a vulkánokra érdemes ráhajtani!”.
És bár a kiadó következetesen egy könnyed gyerekjátéknak szánta a Dragomino-t, azaz nincs a játékszabály végén egy összefoglaló, hogy melyik területtípusból hány van a játékban, azért egész jól lehet tervezgetni az építést is: milyen területtípust engedjenek el (ha már kisebb az esélye annak, hogy ott sárkánybébit találnak majd), melyiket érdemes úgy lerakni, hogy egy soron következő dominóval akár több tojást is megnézhetnek.
Ugyanis ha sikerül úgy lerakni egy lapkát, hogy azon kettő, sőt, akár három területpár is kialakul, mindegyik típusúból vehetnek egyet – sőt, egy típusból kettőt is akár, ha olyan ügyesen ágyazott meg az utoljára lerakott lapkának.
Kerítések és tavak – hogy azért ne legyen annyira „gyerekjáték”
És hogy a kőfalak és csálé lécsorok ne csak díszek legyenek, van olyan lapka, amelynek mindkét felé ugyanaz a tájtípus található – azaz instant tojáskorong lenne. Ezt orvosolja a kőrakás, így már két külön sivatagnak számít a lapka két oldala.
A gyakorlottabb játékosok vihetnek még egy csavart a játékba: „A sárkány szomja” értelmet ad az egyes lapkákon lévő tavaknak. Azok a dominók azért lesznek értékesebbek, mert ha sikerül a tavas felüket azonos típusú tájhoz csatolni, a kis sárkánylovas két tojáskorongot is húzhat, így nagyobb eséllyel kerül a kezébe sárkánybébi. A másik tojáskorongot pedig vissza kell raknia a korong-kupacra. Ja, és nem kell a többieknek elárulnia, azon mi volt, vagyis ha mindkét korongon kishüllő volt, akkor igyekezni fog a következő fordulóban is ugyanilyen tájtípust választani.
És még az anyasárkányra (pardon: kezdőjátékos-jelzőre) is érdemes a végén ráhajtani: ha már nagy eséllyel nem találnak sárkányt az utolsó lerakott lapkájukkal, és biztosra akarnak menni, szándékosan választhatnak olyan területe, ahol csak tojáshéjat fognak találni – ugyanis a megkapott anyasárkány is pontot ér!
Kingdomino-előképző ötéves kortól
Mesebeli miniatűr-tájképek és cuki sárkánykölykök: ezekkel szólítja meg a Dragomino azokat a gyerekeket, akik a Kingdomino-nál könnyedebb társasjátékra vágynak, és a számolgatást, szorozgatást még túl nehéz feladatnak tartják. És mint látható, a stratégiai építgetés helyett könnyed taktikai játék született, amiben érdemes figyelni a többieknél szaporodó korongokat, hogy a következő forduló könnyebb legyen a döntés.
Sárkánytojásra fel!
Tíbaláj