Játsszatok együtt, ne egymás ellen!
Hogy mindannyian közös célért dolgozunk, miközben különböző információkkal, képességekkel rendelkezünk, amelyek különböző módon segíthetnek a feladat elvégzésében. Az ilyen játékok lényege, kulcsa az, hogy átlássuk, mikor érdemes a saját részünket, tudásunkat a közösbe adni, illetve hogy meg kell vitassuk, ezeket hogyan időzítsük, kombináljuk.
Egy teljesen másfajta játékélményt nyújtanak tehát… de zene állj! Nem mindegy, hogy ez a kooperatív játék stratégiai, történetvezérelt vagy partijáték!
Családi (nehézségű) összmunka
Kezdjük mindjárt a Beyond Baker Street – Sherlock Holmes árnyékában című játékkal. Mint címéből kiderül, a világhíres detektívvel kell versenyt fussatok, és egymással információkat megosztanotok. A csavar a játékban az, hogy nem a kezetekben lévő információt kell a többiekkel megosszátok, hanem vicces módon az ő kezükben lévőt – ugyanis a saját kártyáit mindenki kifordítva tartja, és így halvány lilája sincs, mi lehet az az öt kártya. Az Év játéka díjas Hanabiból ismert metódust a játék többféleképpen paprikázza tovább. Egyrészt nem számsorrendet kell kirakni, hanem egy-egy pakliban egy pontos értéket kell összehordjatok. És nem csak azzal kell kombinálnotok, hogy minden segítséggel Holmes egyet lép a sávja vége, azaz a ti bukásotok felé, hanem azzal is, hogy nektek nem csupán a három pakli értékét kell összeszedjétek (természtesen ugyanabban a színben), hanem közben el is kell bizonyos értékű lapokat dobnotok, amivel a saját sávotoknak a végét kell elérjétek a játék végére -természetesen pontosan… Ráadásul a játékot különböző nehézségi fokozaton játszhatjátok, sőt, a játék elején választhattok a Baker Street illusztris alakjai közül egyet, akinek az egyedi képességét felhasználhatjátok a mesterdetektív legyőzésére.
Hogy ne érezzük úgy az aktuális járványhelyzetben, hogy tehetetlenek vagyunk, a Pandemicen keresztül felvehetjük mi is a harcot! Négy vírus ellenszérumát kell kifejlesszük, ehhez öt egyező színű kártyát kell összegyűjtenünk – ugyanakkor ezekkel a kártyákkal utazhatunk a világ különböző pontjaira, hogy a kitörő járványokat féken tartsuk. Az idő korlátozott, de a játékosok mind egy különleges szaktudás birtokában vannak, így bizonyos helyzeteket egyszerűbben oldhatnak meg, mint társaik – kérdés persze a megfelelő időzítés, hiszen a játékos-sorrenden nem változtathatnak.
És hogy a feladat még izgalmasabb lehessen, a játék kiegészítőivel tovább fokozható a hangulat: A laborban egy extra táblán végigvihetjük a szérumfejlesztés folyamatát, a mintagyűjtéstől a szekventálásig, míg a Pengeélenben egy virulens vírustörzs ellen is meg kell küzdenünk – és ha valamelyikőtökben dolgozik a kisördög, akár még a vírusok pártjára is állhat, mint bioterrorista.
|
|
|
De elrepülhettek közösen egy fantasy-világba is, hogy megmentsétek a világot – a gonosz Rettegett királynőtől és szörnyseregétől. Ekkora had ellen nem sok esélyetek van, legfeljebb négy hős bőrébe bújhattok be – no meg Az utolsó erődbe, ahol vállt vállnak vetve, különleges képességeiteket latba vetve győzhetitek le esetleg a hullámokban rátok támadó sereget. Minden karakternek más a támadó készsége – hiszen a legjobb védekezés… –, de a támadások előtt érdemes erőforrásaitokat összegyűjteni, mert a támadás sikerét végső soron egy kockadobás fogja meghatározni. Érdemes az apraját aprítani, mert előbb-utóbb pár „tiszttel” is szembe fogtok találkozni.
Egy mesés világba juthattok el a Plüssmesékben is, méghozzá a rémálmok világába… A játékosok ezúttal nem bőrbe, hanem „szövetpáncélba” bújnak – a kislány álmát őrző plüssfigurákéba. Fel kell venni a harcot bizony, de ne féljetek, vér nem fog hullani – maximum vatta. A figurák ugyanis tömőanyagot veszítenek sérülés esetén, és ha teljesen kifogynának, akkor sincs vége mindennek, a többiek újratömhetik. A kalandkönyv mindegyik oldalán újabb részlettel bővül a történet, és ha a ceruzával és csörgővel felszerelt szereplők épp nem járnak sikerrel, miközben bejárják a rémálmok világát, a kislány álma nyugtalanná válik – a cél az, hogy elkerüljék, hogy fel is ébredjen belőle.
Komolyabb kihívások – alfázás kizárva!
Akik nem csak egy könnyed esti szórakozásra vágynak, és több időt is szánnak rá, nagyobb fába is vághatják a fejszéjüket. Sőt, attól sem rettennek vissza, hogy a lehetetlennel néznek szembe… Például olyan kilátástalan helyzetekkel, mint amibe a hajótöröttek kerülnek a Robinson Crusoe: Kalandok az elátkozott szigeten című játékban. Hiába gyűjtenek élelmet, építenek kerítést – egy idő múltán a veszélyt jelző kártyák előbújnak a pakliból, és vadállatok dúlják fel a tábort, dézsmálják meg a készleteket, és még az időjárás is a játékosok ellen fordulhat! És akkor még nem beszéltünk a sziget lakóiról: kannibálokról és óriásmajmokról…
Egy tengervíz által körbevett földdarab a főszereplő a Szellemek szigetében is. De itt nem emberek bőrébe bújunk, hanem a természet erőinek ősi szellemeit személyesítjük meg. És igazából nem is magunkat kell megmentsük – és nem is a világot. Azazhogy mégis, a saját világunkat, azt a szigetet, amivel szimbiózisban élünk. És kivel szemben kell megvédeni? Hát a betolakodó emberekkel szemben. A természet szellemeiként nem pusztítunk, ölünk, de rémületbe kergethetjük őket – ha jól összedolgozunk! Minden szellem képessége fejleszthető, és annyira összetett a működtetésük ill. a játékkal való kapcsolatuk, hogy nem sok esélyünk van arra, hogy közben a többiek lehetőségeire is figyeljünk, mi több, tanácsot adjunk nekik.
Ennél könnyedebb kalandok várnak ránk a Homályrévben. Legalábbis eleinte. De amíg az első pár kalandon végigküzdjük magunkat, fejleszthetjük is karakterünk képességét – azaz a pakliját, amit a harcokhoz használunk fel. És kalandból kijár még bőven: közel 100 küldetést tartalmaz a játék, amely során nem csak felfedezünk egy világot, de akár „nyugdíjba is küldhetjük” karakterünket, hogy egy másikkal folytassuk utunkat. A Homályrév egy óriási kaland, amelyet egy óriási doboz tartalmaz – de a játék közben szerzett élmények egy életre szólnak majd. Nem véletlenül áll a nemzetközi társasjáték-rajongók (azaz a BoardGameGeek) ranglistájának első helyén…
Tíbaláj