(Igen, itt sztereotípiákba is bele fogtok ütközni, de legyünk őszinték, ezeket a nők életében gyakori élmények alakították ki és erősítik meg…)
Testhez álló feladatok – az empatikus női lélek
Sokszor hányjuk párunk szemére, hogy miért kell kitalálnunk a gondolatait – pedig sokszor ők (mármint a nők) azok, akik a mieinket kitalálják, arcunkról olvassák le a dolgokat. Az erős empatikus készségük az, ami miatt olyan játékokat ajánlunk, mint a Lélekpillangó, amelyben gyönyörű fotókat kell az aktív játékosnak a többiekhez rendelni – titokban megjelölve azokat. Ha ezen túl van, a többiek is megjelölik, melyik kártya áll legközelebb az ő lelkivilágához, majd felfordítjuk a kártyákat-korongokat, és kiderül, hogy sikerült-e a többiekre ráhangolódni.
Jól jön, ha ismerjük a többieket, amikor Igen?-t játszunk velük, de az sem baj, ha még nem (eléggé), ez a játék ugyanis lehetőséget ad, hogy olyan dolgokat tudjunk meg róluk, amelyekre nem is gondoltunk. És hogy milyenekre? Az a kérdéskártyákon múlik! A játék folyamán ugyanis körről-körre egy-egy érdekes kérdés hangzik el, és nekünk csak az a dolgunk, hogy kitaláljuk: az asztalnál ülők közül vajon hányan válaszolnának igen-nel a kérdésre!
Közös hullámhosszra kell kerülni a többiekkel a The Mind – Érezz rá! című kártyajátékban is, ugyanis közösen kell egy paklit építeni az asztal közepén, méghozzá egy növekvő számsorrendűt. Nincs játékossorrend, a játékosoknak rá kell érezniük, a kezükben lévő legkisebb lapot mikor kell a pakli tetejére rakniuk, kivárva a megfelelő szünetet az előző laphoz képest.
The Mind – Érezz rá!
A Fedőnevek képekkel-ben csapatmunkára van szükség, okosan kell szavakat összekötnünk – lehetőleg minél többet – egyetlen kulcsszóval, hogy társainkat rávezessük, a 25 képből melyik tartozik ahhoz a 9-hez, amit meg kell találnunk. Minél többet kötünk össze egy kulcsszóval, annál nagyobb előnyre tehetünk szert a másik csapattal szemben... De vigyázat: ha nagyon vad az asszociáció, és a csapatunk elvéti, nem próbálkozhatunk többet, és a másik csapat köre következik!
A női lelkek színes világa – kreativitás és képzettársítás
Átszövi mindennapjainkat a nők – párunk és anyánk – kreativitása. És hogy hol tudnák ezt még kamatoztatni? Például a Sztorikockában, ahol 9, különféle kis képekkel díszített kockákkal kell dobnunk, majd a képeket tetszés szerinti sorba rendezve, történetet alkotni belőlük – a többi játékos szórakoztatására!
A Dixit-ben is történeteket mondhatunk – méghozzá az általuk választott kártyáról! De a kártyát nem mutathatjuk meg, ugyanis a történet alapján a többieknek is ki kell választaniuk egyik kártyájukat, majd pedig a kártyákat összekeverve és felfedve mindenkinek ki kell találnia, melyik volt az, amelyikről a történet született.
Egészen más szerepet játszanak a szép rajzok az Álmodj velem!-ben: megmutatják, milyen álomképet kell az álmodónak meglátnia. Hogy mi is ez az álomkép, azt a fülébe suttogott szavakból kell kitalálnia. Csakhogy a szavak fele nem segítség, hanem félrevezetés: a tündérek mellett mumusok is vannak a játékban, és ők az után fognak pontot kapni, hányszor sikerült az álmodónak elrontania az álomképet…
Női kombináció és ármányok
A Splendor-ban nincs ilyen fondorlat: csillogó drágaköveket kell gyűjtenünk, majd azokból fejlesztés-kártyákat vásárolnunk – egyre drágábbakat és értékesebbeket! Miközben a vastag korongokat pakolgatjuk magunk előtt különböző kombinációkba, fél szemünkkel azt figyeljük, a többiek milyen lehetőségeket hagynak meg – vagy happolnak el az orrunk elől!
Az Azul-ban is az ellenfelek szándékának kitalálása a cél: vajon mit visz el és mit hagy meg a manufaktúrák csempekészletéből – csak így számolhatjuk ki a legjobb kombinációkat saját csempefalunk minél értékesebb felépítésére.
Építkezünk az Álomház-ban is, de ténylegesen! Összeállíthatjuk álmaink házát: nagy konyha, mellette kamrával, a hálóból nyíló gardróbbal, kényelmes nappalival… de álmodozás közben nagyon kell figyeljük, a többieknek milyen szobákra van szükségük, hogy a sajátunkat ügyesen rakhassuk össze. Vigyázat! Lehet előre tervezni, de a levegőbe nem lehet szobát építeni: először az alsó szintekkel kell kezdeni!
Szerelmi drámák – túláradó érzelmek és tévedhetetlen logika
Érezzük át, milyen nehéz eljuttatni egy szerelmes levelet a címzetthez. Pláne, ha a hercegnő a címzettje… Át kell jutni az őrökön, az udvarhölgyeken, grófokon… Nem segít más, csak az okos gondolkodás: melyik kártyát tartsam meg, és melyiket játsszam ki, felhasználva annak hatását? Minél magasabb rangú lapot játszok ki, annál erősebb hatása van – viszont a játék végén az nyer, aki legközelebb jutott a hercegnőhöz!
Szerelmi gondokat kell a Verona Twist-ben is megoldanunk. Júlia és Rómeó menekülnek, a dada adott rájuk álruhát – de Capulet a nyomukban van. Verona egyik terén kell kitalálja, a hat járókelőből kik lehetnek az álruhás szerelmesek? A dada és Capulet is 3-3 embert mozgathat meg minden forduló elején, mindegyiket egy-egy sakkfigura lépési szabálya szerint. Ezután a dadának színt kell vallania: a szerelmesek egymás mellett, vagy egymástól elszakítva állnak a téren?
Fürge ujjak – kötés helyett gondolkodás közben!
Ha a logikát magasabb fokozatra kapcsolva szeretnénk próbára tenni, vegyünk elő egy Jungle Speed-et! Szabás-varrás mintát nem találunk benne, de szép cirkalmas, színes vonalakat igen. Ha viszont azt látjuk, hogy egy játékostársunk a mienkével teljesen megegyező kártyát csapott fel, raboljunk rá hirtelen a totemre – különben a nyakunkon maradnak a kártyák!
A Cortexben is gyorsan kell lecsapnunk – de csak ha tudjuk a választ a feladványra! És abból 8-féle is van – memória, logika, mozgáskoordináció, sőt: tapintáspróba is! Akár a Cortex Challange – IQ-party, akár a Cortex 2 kerül a kezünkbe, garantáltan meg lesz mozgatva agyunk minden szeglete!
A Dobble-ban viszont a szánknak kell gyorsnak lenni – persze előtte az agyunk is fel kell ismerje, melyik az a rajz, amely mindkét lapon szerepel. És az 55 kártyából bármelyik két kártyát vesszük ki, mindig lesz rajta egy – és csakis egy! – rajz, amely mindkettőn szerepel… Fiatalabb hölgyeknek is ideális ez a játék.
Ép testben vidám lélek!
Tánc helyett másfajta testmozgást kínál a Jógi. Nem ígér sokat, de egyet kér: teljesítsd minden kártyájának követelményét. Persze úgy, hogy az előzőt is tartsd… Hogy mi lesz ennek a vége? Kicsavart végtagok, komikus testtartások – és rengeteg nevetés!
Könnyed testmozgásra serkent a Yoga Card Game is. Nem könnyűek a feladatok, de nem is kell egyszerre többet tartani. A kártyákból hetet kell végrehajtani, hogy megnyerd a játékot. De beléphetsz a jóga világába akár a Yoga Spinner-rel is. Ebben egy pörgettyű mutatja meg, most melyik kártyafajtából kell egyet teljesíts – és ha fehéret húzol, még fel is kell kérd egyik játékostársad, hogy párod legyen a mutatványban!
Nők a világban – istenek, félistenek és tudósok
De vessünk egy pillantást olyan játékokra is, ahol nők játszanak (néhol akár fő-)szerepet!
Isteni rangra vágyó héroszok versengenek a Dice Forge – A sors kovácsai-ban. A sors itt a döntéseik által befolyásolt szerencsét takarja, ugyanis a hősökhöz illő kalandokat akkor tudják kiállni, ha megfelelő mennyiségű erőforrásokat – nap- és holdszilánkot – gyűjtenek kockáikkal. És hogy ne legyenek kiszolgáltatva teljesen a szerencsének, aranyat is gyűjthetnek, amellyel egyre több értékesebb kockaoldalt vásárolhatnak!
Még fontosabb szerepet játszanak a nők – azaz A Nő – a Queendomino-ban. Az Év Játéka nyertes, könnyed stratégiai játék „nővére” már összetettebb, de még mindig családi mélységet nyújt. Az alapmechanizmus megmaradt: minél értékesebb dominót választunk, annál később választhatunk a későbbi körökben. Csakhogy itt egy 7. területtípus is megjelenik: a városi terület. Ezekre vásárolhatunk épületeket a piacról, amelyek további lehetőségeket nyújtanak nekünk pontszerzésre. Ha tornyokat építünk, magunkhoz csalogatjuk a királynőt, aki a további vásárlásainkat olcsóbbá teszi – sőt, egy általunk választott terület koronaszámát eggyel növeli!
A Tokaido zarándokjai között több női karakter is van. Ugyan Szacuki, az árva kevesebb pénzzel indul, de az éttermek lágy szívű tulajdonosainak köszönhetően ingyen étkezik, míg Szaszajakko, a gésa minden faluban kettőt vesz – hármat kap akcióban jut az ajándéktárgyakhoz. Umegae viszont előadásával minden új találkozáskor több bónuszt kap. És akár egy sintó papnővel is találkozhat út közben…
A Pandemic 7 karaktere, szerepe közül négyet is hölgyek töltenek be, mikrobiológus és karanténspecialista is van köztük. Pedig a kihívás nem kicsi, a feladat nem más, mint a világot megmenteni! Négy halálos vírus terjed a Földön, és csak a Járványügyi központ maximum négy fős csapata mentheti meg azzal, hogy kifejleszti a vírusok ellenszérumát. Ehhez városkártyákat kell gyűjteniük, mindegyik ellenszerhez a vírusnak megfelelő színűt, ugyanakkor ezeket a kártyákat kell elhasználni a gyors utazáshoz, ha valahol kritikus helyzet alakul ki. Muszáj kordában tartani a járványokat, mert egy-egy kitörésekor közelebb kerülünk a véghez…
Szelídebb a helyzet és az atmoszféra a Concordiában: kereskedelmi versenytársainkkal kell lépést tartani, és minél több városban kereskedőállomást építeni, minél több provinciába eljutni az ókori Római Birodalomban. Ehhez állomásaink termelésére van szükségünk, a termelt anyagok ügyes beosztására, a felbérelt szakértőink (kártyáink) jó időben való felhasználására. Mindez ugyanakkor hiábavaló, ha nem szerzünk még több kártyát – és velük az istenek áldását. Az istenekét, közöttük Vestáét, Minerváét és, legfőképpen Concordiáét, aki a görög Harmónia istennő római megfelelője.
Azt hiszem, ezzel a kedves tiszteletadással érdemes zárni nőnapi körünket, válogasson mindenki kedvére, és jó játékot a kiszemelt társashoz!