Korábban már megénekeltünk ezek közül néhányat egy páros témájú cikkben, rövid áttekintés jelleggel. Ezt itt olvashatjátok, a Valentin-nap szellemében összeválogatott kis csokrot pedig itt.
A karácsony a szeretet ünnepe, nem a Valentin-nap. Utóbbi leginkább talán a párkapcsolatoké. Ennek kapcsán arra biztatok mindenkit, éljük meg a kapcsolat „nem simogatós” dimenzióit is! Na, nem a kínos, kellemetlen, esetleg fájdalmas dolgokra gondolok – a valentinisták azzal úgyis kivárják a 15-ét –, hanem az orr alá borsot törős kis finomságokra. Jöhetnek a párbaj játékok? Adjatok annak, akik megint széthagyta a zoknijait/hullámcsatjait a lakásban! :D
Egyből egy személyes kedvenccel kezdem a sort, a 7 Csoda: Párbajjal.
A méltán népszerű 7 Csoda társasjáték kétszemélyes változata. Egyszerű, pörgős, mégis lehet benne stratégiát építeni, mert több út vezet a győzelemhez, és a játékidő ellenére is meg van az az érzése az embernek, hogy épül a birodalma, és fejlődik valamilyen irányba. Igen, ez egy mini civilizációépítő, amiben nyerhetünk a háború, a tudományos fejlődés vagy a gazdag kultúra által. Emellett illusztrációkban gazdag, így a kártyák is abszolút hozzák a kellő hangulatot.
És ha már szóba került a birodalomépítés, vessünk egy pillantást a birodalompusztítós játékokra is. (Azt az élményt idézi, mikor a kedves másik átrendezi a lemezeimet, a könyveimet vagy a társasjátékaimat – amiknek egy részét az íróasztalon, egymás hegyén-hátán szokás tárolni. Ez a ténykedés pedig bosszúért kiált!)
Első körben gyújtsuk rá Rómát a hibbant rómaiakra! A morcosabb játékos Attilát és hunjait irányítja, megértő párja pedig Flavius Aetiusszal a rómaiak élére áll. Pontosabban ül, mégpedig nyeregbe. Lóháton, lólépésben gyújtogatnak tüzeket a táblán, míg egyikük el nem lehetetlenül, és menthetetlenül beég – a visszavágóig legalábbis. Az Attila című játék ugyanis 10-20 perc alatt lejátszható, és mint ilyen, az „egy meccs nem meccs” típusú játékok sorát gazdagítja.
Ugyanebben a ligában játszik Dorsonczky József Sixth! című játéka, amelyben színes korongokkal eshettek egymásnak. A csavar a dologban, hogy ezek a színes korongok, ahogy egymás tetejére kerülnek, különböző sakkbábuk lépéseit veszik fel (egy korong a király, a kettő bástya, három a huszár). Az egyes meccseket némi vikinges körítéssel egy hosszabb játékra fűzi fel a szerző Vikingdoms című alkotása, amelyben minden meccs egy sziget lerohanásával zárul…
Akiknek pedig nem szívügye a tematika, azoknak az érdeklődésére a Sixth! mellett számtalan kétszemélyes taktikai játék tarthat még igényt.
Ott van például a Gipf projekt elnevezésű sorozat. Ennek a harmadik tagjában, a Zértzben a gyűrűkből épített pályára helyezünk fel golyókat, miközben a gyűrűk elszedegetésével folyamatosan csökkentjük a játékteret. Egymás golyóit persze foglyul is lehet ejteni. A pálya elmagányosodott gyűrűi időnként le is szakadnak, így szűkítve tovább a teret. A cél pedig egy meghatározott golyókombinációt fogságba ejteni.
Vagy a Pylos Classic, amelyben ugyancsak golyózni kell, konkrétan halmot építeni belőlük. Na, nem azért, hogy a vörösingesek einstandolják, csak hogy kiderüljön, ki teszi fel a tetejére (így akár a karácsonyi csúcsdísz felhelyezési jogáért és hasonló dolgok más dolgok tetejére rakásáért is meg lehet harcolni).
Vagy a Brix – az alternatív, 3D-s amőba. Sajátossága, hogy nem csak a forma (iksz, karika) számít, hanem a szín is (narancs, kék), ráadásul egyszerre mindig két elemet helyezünk le (vagyis egy kettéosztott téglát), adott esetben akár a saját formánkat az ellenfél színével, valamint az ellenfél formáját a saját színünkkel.
De kanyarodjunk is vissza a korongok, körök, négyzetek világából (Miró itt dobná el az ecsetet), egészen az indiánok világáig, és hirtelen megérkezünk a Wakanda című totemépítőt játékhoz. A játékosok totemoszlopokat emelnek, és az győz, akinek az oszlopáról áthatóbban sugárzik a család dicsősége és kulturális gazdagsága (ezen a ponton a pár átugorja a családtervezős szakaszt, és egyből a dicsőséges emlékezés fejezethez ugrik). Ebben szerepet játszik a totemoszlopok helyzete, mintázata (sas, állatbőr, nap, sátor, tomahawk stb) és magassága is.
És végezetül egy újdonság, egyben egy kooperatív darab, hogy azért mégiscsak erősítsük azt a bizonyos „vállt vállnak vetve” érzést: Fedőnevek négyszemközt.
Ha szeretitek a Fedőneveket, de a barátok nem mindig érnek rá, és a virtuális ellenfeles változat helyett kipróbálnátok valami egészen más, mégis 100%-osan Fedőnevek-élményt, akkor ezt a variációt keresitek.
A Fedőnevek négyszemközt egy teljesen kooperatív változat, amelyben pusztán az idő az ellenfeletek… meg egy-két bérgyilkos. Mindketten látjátok a kódkártya egy-egy részét, és mindkettőtöknek kell találgatnia is. Az ügynökök pedig egy-egy ismerős akcióhős képében jelennek meg.
Woland